Nowe spalinowe zespoły trakcyjne dla województwa opolskiego będą pojazdami prawdopodobnie dwuczłonowymi o układzie wnętrza przystosowanym typowo do ruchu regionalnego. Nowością będzie zastosowanie sprzęgów samoczynnych, a także zwiększenie liczby miejsc dla rowerów, które zamiast na wieszakach będą przewożone w pozycji poziomej – wynika ze specyfikacji warunków zamówienia dla 5 nowych spalinowych zespołów trakcyjnych, opublikowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego. Pojazdy będą technicznie przystosowane do wjazdu na terytorium Czech.
Pojazdy wieloczłonowe (dokładnej liczby członów nie określono) mają być wyposażone w dwa silniki spalinowe, przystosowane także do zasilania paliwem HVO (uwodorniony olej napędowy – tzw. biodiesel). Zasięg na pełnych zbiornikach musi wynosić co najmniej 900 km.
Możliwość wjazdu do Czech
Relacja mocy do masy (do 85 t w stanie gotowym do jazdy) ma pozwalać w razie uszkodzenia jednego z silników na jazdę awaryjną na drugim z prędkością 80 km/h. W normalnym trybie maksymalna prędkość eksploatacyjna ma wynosić co najmniej 120 km/h, a przyspieszenie w zakresie 0-50 km/h – co najmniej 0,35 m/s
2.
SZT mają być oparte na wózkach dwuosiowych, wyposażonych w układ smarowania obrzeży kół. Nacisk na oś przy normalnym obciążeniu użytkowym (przy założeniu 4 pasażerów stojących na metr kwadratowy podłogi) nie może być większy niż 17,5 tony.
Jednostki muszą mieć możliwość łączenia w trakcji ukrotnionej do trzech pojazdów. W odróżnieniu od spalinowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych obecnie w Opolskiem nowe pojazdy mają być wyposażone w sprzęg automatyczny. Urządzenia radiotelefoniczne muszą współpracować ze swoimi odpowiednikami stosowanymi w sieciach radiołączności SŽDC w Czechach.
Wnętrze: 100 siedzeń i miejsca dla 4 rowerów
Dane dotyczące nadwozia i wnętrza sugerują, że UMWO chce pozyskać pojazdy dwuczłonowe, choć liczby członów nie określono wprost w dokumentacji. Pudła mogą być wykonane z aluminium lub stali. Zabezpieczenie antykorozyjne ma zapewniać co najmniej 30 lat żywotności pojazdów. Okna – z wyjątkiem tych w kabinie maszynisty – nie mogą być wklejane (zamawiający wymaga zastosowania uszczelek). Po każdej ze stron pojazdu ma znajdować się dwoje dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-przesuwnych. Wysokość podłogi w strefie wejścia do pojazdu ma mieścić się między 550 a 650 mm nad główką szyny. Przewidziano zastosowanie wysuwanych, podgrzewanych stopni.
Wymagana łączna liczba miejsc to 190 lub większa, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących stałych i 6 rozkładanych (straponteny). Preferowany układ siedzeń to 2+2 w rzędzie, uwzględniający ustawienie naprzeciwko i szeregowo. We wnętrzu musi też znaleźć się jedna toaleta (z miejscem do przewijania dzieci), miejsce do przewozu co najmniej 4 rowerów, mocowanych w pozycji poziomej, oraz 2 wózków inwalidzkich. Konieczne jest zastosowanie klimatyzacji w pełni zintegrowanej z systemem ogrzewania.
Dodatkowy tabor potrzebny „na wczoraj”
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje przede wszystkim cena (60%). Pozostałe kryteria to: okres gwarancji (15%), termin dostawy w ramach zamówienia podstawowego (20%) oraz zastosowanie zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty (5%).
Przetarg na 5 nowych jednostek spalinowych z opcją na 10 kolejnych
ogłoszono w połowie lutego. Zwycięzca przetargu będzie musiał dostarczyć pojazdy z zamówienia podstawowego w ciągu 3 lat od podpisania umowy (tyle samo czasu od chwili zawiadomienia o skorzystaniu z prawa opcji będzie miał na dostawę dodatkowych 10 pojazdów).
Zapowiadany od wielu miesięcy zakup ma pomóc w rozwiązaniu problemów z dostępnością taboru spalinowego na Opolszczyźnie. Coraz więcej pociągów Polregio na liniach niezelektryfikowanych
musi być zastępowanych komunikacją autobusową. Jeden z pociągów na linii Nysa – Kędzierzyn-Koźle będzie na stałe obsługiwany przez KKA
co najmniej do czerwca. Brakuje pojazdów rezerwowych, a pasażerowie obawiają się
powtórki z województwa lubuskiego.