Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?
fot. PKP PLK/Anna HampelZdjęcie ilustracyjne
Nowe spalinowe zespoły trakcyjne dla województwa opolskiego będą pojazdami prawdopodobnie dwuczłonowymi o układzie wnętrza przystosowanym typowo do ruchu regionalnego. Nowością będzie zastosowanie sprzęgów samoczynnych, a także zwiększenie liczby miejsc dla rowerów, które zamiast na wieszakach będą przewożone w pozycji poziomej – wynika ze specyfikacji warunków zamówienia dla 5 nowych spalinowych zespołów trakcyjnych, opublikowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego. Pojazdy będą technicznie przystosowane do wjazdu na terytorium Czech.

Pojazdy wieloczłonowe (dokładnej liczby członów nie określono) mają być wyposażone w dwa silniki spalinowe, przystosowane także do zasilania paliwem HVO (uwodorniony olej napędowy – tzw. biodiesel). Zasięg na pełnych zbiornikach musi wynosić co najmniej 900 km.

Możliwość wjazdu do Czech

Relacja mocy do masy (do 85 t w stanie gotowym do jazdy) ma pozwalać w razie uszkodzenia jednego z silników na jazdę awaryjną na drugim z prędkością 80 km/h. W normalnym trybie maksymalna prędkość eksploatacyjna ma wynosić co najmniej 120 km/h, a przyspieszenie w zakresie 0-50 km/h – co najmniej 0,35 m/s2.

SZT mają być oparte na wózkach dwuosiowych, wyposażonych w układ smarowania obrzeży kół. Nacisk na oś przy normalnym obciążeniu użytkowym (przy założeniu 4 pasażerów stojących na metr kwadratowy podłogi) nie może być większy niż 17,5 tony.

Jednostki muszą mieć możliwość łączenia w trakcji ukrotnionej do trzech pojazdów. W odróżnieniu od spalinowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych obecnie w Opolskiem nowe pojazdy mają być wyposażone w sprzęg automatyczny. Urządzenia radiotelefoniczne muszą współpracować ze swoimi odpowiednikami stosowanymi w sieciach radiołączności SŽDC w Czechach.

Wnętrze: 100 siedzeń i miejsca dla 4 rowerów

Dane dotyczące nadwozia i wnętrza sugerują, że UMWO chce pozyskać pojazdy dwuczłonowe, choć liczby członów nie określono wprost w dokumentacji. Pudła mogą być wykonane z aluminium lub stali. Zabezpieczenie antykorozyjne ma zapewniać co najmniej 30 lat żywotności pojazdów. Okna – z wyjątkiem tych w kabinie maszynisty – nie mogą być wklejane (zamawiający wymaga zastosowania uszczelek). Po każdej ze stron pojazdu ma znajdować się dwoje dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-przesuwnych. Wysokość podłogi w strefie wejścia do pojazdu ma mieścić się między 550 a 650 mm nad główką szyny. Przewidziano zastosowanie wysuwanych, podgrzewanych stopni.

Wymagana łączna liczba miejsc to 190 lub większa, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących stałych i 6 rozkładanych (straponteny). Preferowany układ siedzeń to 2+2 w rzędzie, uwzględniający ustawienie naprzeciwko i szeregowo. We wnętrzu musi też znaleźć się jedna toaleta (z miejscem do przewijania dzieci), miejsce do przewozu co najmniej 4 rowerów, mocowanych w pozycji poziomej, oraz 2 wózków inwalidzkich. Konieczne jest zastosowanie klimatyzacji w pełni zintegrowanej z systemem ogrzewania.

Dodatkowy tabor potrzebny „na wczoraj”

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje przede wszystkim cena (60%). Pozostałe kryteria to: okres gwarancji (15%), termin dostawy w ramach zamówienia podstawowego (20%) oraz zastosowanie zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty (5%).

Przetarg na 5 nowych jednostek spalinowych z opcją na 10 kolejnych ogłoszono w połowie lutego. Zwycięzca przetargu będzie musiał dostarczyć pojazdy z zamówienia podstawowego w ciągu 3 lat od podpisania umowy (tyle samo czasu od chwili zawiadomienia o skorzystaniu z prawa opcji będzie miał na dostawę dodatkowych 10 pojazdów).

Zapowiadany od wielu miesięcy zakup ma pomóc w rozwiązaniu problemów z dostępnością taboru spalinowego na Opolszczyźnie. Coraz więcej pociągów Polregio na liniach niezelektryfikowanych musi być zastępowanych komunikacją autobusową. Jeden z pociągów na linii Nysa – Kędzierzyn-Koźle będzie na stałe obsługiwany przez KKA co najmniej do czerwca. Brakuje pojazdów rezerwowych, a pasażerowie obawiają się powtórki z województwa lubuskiego.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Tabor i technika

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Prawo i polityka

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Roman Czubiński 08 stycznia 2025

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Infrastruktura

Zobacz również:

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Tabor i technika

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2025

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Tabor i technika

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Prawo i polityka

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Roman Czubiński 08 stycznia 2025

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Infrastruktura

Zobacz również:

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Tabor i technika

Jakie pojazdy chcą kupić Koleje Dolnośląskie?

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2025

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5